Pieni huolto ja laitteiden toiminnan varmistaminen muuttuikin sitten taas vähän työläämmäksi operaatioksi. Olin ihmettelemässä saisinko korjattua vanhan vääntyneen targakaaren, kun satuin muistamaan syksyllä kovin jäykäksi muuttuneen ohjauksen... sillä seurauksella, että totesin sen pakkasessa olevan täysin jumissa. Hieman pohtimista ja ajatusten/mielipiteiden vaihtoa osaavien seurakollegoiden kanssa mm. kalamiesillassa. Lopulta päätin laittaa koko ohjauksen uusiksi - hydrauliohjaus saisi tulla vanhaan veneeseen. Päädyin useamman seuran jäsenen kokemusten perusteella lopulta LS Pompesin järjestelmään.
Eräänä lauantaina oli sitten vuorossa järjestelmän asennus. Vanhasta ohjauksesta olin purkanut aiemmin keväällä jo kaapelin irti. Ensimmäinen haaste tuli eteen, kun morsen vanha ohjausrumpu ei meinannut luovuttaa rattia uuden ohjauksen käyttöön. Tunnin tuskailun ja yhden rikotun ulosvetäjän jälkeen päätin käyttää voimaa niin paljon, että ratti tulee joko hyvällä tai pahalla irti. Onneksi tuli sitten lopulta hyvällä. Vetouistelu.com foorumilla ollut ohje vetää voimaakkasti ratista samalla kun lyö vasaralla (todella voimakkaasti) akseliin auttoi ja kiilapala antoi periksi. Jätin varmuudeksi operaation ajaksi vielä mutterin paikoilleen, että mies ei menisi selälleen ratin irrotessa. Tämän jälkeen vuorossa oli pulpetissa olevan aukon suurentaminen uuden ohjausyksikön (pumpun) mahtumiseksi paikoilleen. Porakoneella ja sahalla tämä onnistui melko kivuttomasti.
Vuorossa oli sylinterin liittäminen koneeseen. Toisessa "häränsarvessa" olleen kiilarenkaan jouduin siirtämään lähemmäs konetta, koska muutoin tästä olisi tullut toispuoleinen Yamahan tapauksessa. (Tämä oli myös mainittu mukana seuranneessa englannin kielisessä ohjeessa).
Tämän jälkeen vedin hydrauliletkun takaa koneelta pulpettiin ja sopivan mitan löydyttyä katkaisin sen (minulla oli 10 metriä letkua). Sama operaatio toiselle letkun pätkälle ja ylimääräisen osan katkaiseminen lopuksi. Kiinnitin liittimet letkun molempiin päihin ja varmistin kiinnitykset mukana tulleilla pannoilla. Alla olevassa kuvassa liittimien ja letkujen mittoja varmistettu kiinnittämällä nämä sylinteriin kiinni.
Kuvassa on sylinteri koneessa kiinni ja letkujen mitoitus varmistettu
Sitten vuorossa oli järjestelmän täyttäminen öljyllä. Operaatiota varten luin paljon eri ohjeita mm. jo aiemmin mainitulta foorumilta. Koska ohjeita oli melkein yhtä monta kuin kirjoittajiakin päätin käyttää mukana seuranneita valmistajan ohjeita. Kiinnitin letkut pumpun päähän (minne tulee siis ratti) kiinni. Alla olevassa kuvassa liittimet on kiinnitetty pumppuun. Liitoksen varmistamiseksi suositellaan laitettavaksi myös erityistä loctite liimaa (jota minulla ei ollut käden ulottuvilla, joten...)
Kuvassa ohjausyksikön pumppu letkut kiinnitettyinä
Ja sitten alkoi täyttö ja ilmaus. Tein sen seuraavasti (valmistajan ohjeiden mukaisesti). Valutin öljyä (automaattivaihteistoöljy - Mobil ATF220) pumpun täyttöreiästä ja samalla käänsin rattia käskettyyn suuntaan. Letkujen toiset päät eivät olleet kiinni sylinterissä vaan tyhjässä astiassa. Öljyä syötin tratilla pumppuun koko ajan pyrkien varmistamaan ilmakuplattoman öljyn syötön. Kun öljyä lopulta tuli toisesta letkusta (ja ei enää ilmeisestikään ilmaa), merkattiin letku ja alettiin pyörittää rattia toiseen suuntaan. Letkujen päät olivat tässä vaiheessa öljyn alla astiassa. Kun molemmat letkut olivat päästäneet ilmat pihalle, liitettiin letkut sylinteriin ohjeissa käsketyssä järjestyksessä (en muista kuinka päin, mutta tämä riippui mihin suuntaan rattia oli käännetty). Ilmauksen tein seuraavasti: ratti käännettiin ääriasentoon toiseen suuntaan ja tämän jälkeen sen puolen ilmausruuvi avattiin (molemmat ilmausruuvit olivat kiinni ennen tätä, oikea puoli avaukseen selvisi jo siis tuossa letkun merkkausvaiheessa). Rattia pyöritettiin hitaasti samaan suuntaan, kunnes ilmaa ei enää tullut. Ilmausruuvi kiinni ja sama operaatio toistettiin toiselle puolelle. Valmis. (Netissä jossain oli, että operaatio oli tehty myös "paineistettuna" samalla tavoin muutamia kertoja molemmille puolille. Itseltä tämä jäi tekemättä. Katsotaan joudutaanko ilmausta vielä uusimaan.) Ohjaus vaikutti toimivalta ja klappia ei ollut. Saa nähdä vuotaako mikään myöhemmin. Toivottavasti ei. Ja sitten vene muuten kasaan (lattiavanerit paikoilleen, ohjauspulpetin puretut osat paikoilleen). Ostetussa paketissa oli siis kaikki tarvittavat mukana (ei työkaluja kuitenkaan), letkujen pituuden sai itse päättää paljonko halusi.
Ja sitten vuorossa oli muiden järjestelmien toimivuus (lähinnä siis sähköt). Akku veneeseen kiinni ja nappuloitten läpikäyminen. Ei mitään, valoja ei tullut kytkimiin, pilssipumppu ei inahtanut, ei mitään. Hitto. Ja sitten sähköjen kimppuun. Hieman selvittelyä ja tajusin katkaisseeni vanhaan ratin kaapelia irroittaessani sulake/painikepaneelin virtaa johtavan liitinraudan. Tinakolvi esille ja korjaamaan. Kohta tuli virrat sulakepaneeliin, mutta valot eivät syty missään silti. Ei veneen perässä, ei sivuilla, ei katolla, ei sisätiloissa. Teki mieli kirota. Lisää selvittelyä ja olin onnistunut ilmeisesti saamaan sulakepaneelista tulevan johdon irtoamaan myös "jakokaapista" - kannattaisi käyttää vedonpoistoja. Kaikkien liitosten varmistaminen ja katsos, valot syöttyivät joka paikkaan. Näytöt saivat virtaa ja pilssipumppukin pienen käsittelyn jälkeen heräsi eloon. Jostain syystä radion taustanäyttö oli menettänyt taustavalonsa talven pimeinä hetkinä, mutta ääni kuului edelleen. Olkoon.
Kuvassa alimpana "liitinrauta", jonka olin siis saanut poikki ja irti. Nyt jo uudelleen liitettynä kuitenkin ilman virtajohtoa + merkin päästä.
Bensatankin paikoilleen kantaminen ja koneen kokeilu. Pari yritystä ja konekin heräsi eloon. Vene olisi siis valmiina kesän koitoksiin... tai ei ihan. Se targa.
Tässä vaiheessa en enää jaksanut tapella vanhan targan kanssa vaan päädyin ratkaisuun, jossa vavat saavat olla kiinni kaiteissa olevissa vapaputkissa. Katsotaan kuinka kauan tällä ratkaisulla sitten mennään.
Ja kun sitten ruvettiin laittamaan veneeseen taas jotain uutta, niin kai sitä elektroniikkaosastollakin jotain täytyy... ehkä sitä muutamia vuosia jo suunnittelemaani lisäystä. Katsotaan.
Niin ja jos joku päättää noudattaa näitä yllä olleita ohjeita ja vetää pieleen, niin en ole syyllinen. Tämä huolto koski vain omaa venettäni.
Kevät "huoltonsa" tehnyt,
-jukka
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti